Založ si blog

Ako ďalej u modrých? Alebo quo vadis železnice?

Rok 2012 začal naozaj turbulentne a nájsť riešenie pre železnice bude tvrdý oriešok.

„Starý minister“ ešte nestihol zistiť kde je železničná Severka a už tu bude nový. Určite nabitý námetmi či už priamo/nepriamo a obklopený stohmi poradcov, manažérov, lobistov a pod.

Nič nové pod slovenským slnkom sa zrejme neudeje. Na úvod až nudne známy scenár  – nové vedenie si dá vypracovať analýzy, aby vedelo…., že treba pýtať peniaze, pretože ináč to nejde. Že treba prekopať vedenia firiem, pretože tie doterajšie boli k ničomu(s tým posledným vo vzťahu k tomu čo tam teraz je sa viem stotožniť).

Samé scenáre, odpovede typu –musíme nadviazať tam kde sme prestali alebo nechajme to na odborníkov. Asi som naozaj inžinier, pretože na pár základných otázok som dodnes nenašiel ani v materiáloch ani vo vystúpeniach uspokojivú odpoveď. A tak si ich sám dávam a zároveň sám odpovedám :

 

1. Bolo potrebné železnice rozdeliť ?

Ak áno(napr. kôli EÚ, transparentnosti finančných tokov..), tak je potrebné jasne vymedziť ich poslanie a úlohu štátu.

Nákladná doprava – má zarábať a od štátu môže dostať podporu v podaní atraktívnej ceny za dopravnú cestu pre určité obdobie, príp. iné benefity v presne vymedzenom prostredí a čase.

Informácia, ktorá prebehla svojho času v novinách o ďalšom odložení splátky 166 miliónovej  pôžičky železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. snáď ani nikoho neprekvapila a zrejme nespôsobila ani nejaký ohlas či otázniky.

V dennom menu bola totiž zaujímavejšia a aj pre túto firmu závažnejšia udalosť – voľby.

Lenže existenciu a činnosť Carga riešiť ako politický problém s výrazným podtónom, že to musí ostať v rukách štátu aj napriek niekoľkoročnému evidentnému neplneniu základného poslania nesvedčí o rozvážnom konaní rozvážneho hospodára(do ktorej úlohy sa rád pasuje takmer každý politik).

Mám taký pocit, že niekto „spravodlivo“ zapálený bude o to boxovať nech to stojí čo to stojí !

Pritom celý live motív je až preukrutne jednoduchý  – táto spoločnosť má ZARÁBAŤ PENIAZE!!! Nič viac, nič menej.

Myslím si, že firma, ktorá má prinášať peniaze a neprináša ich, firma, ktorá visí na krku štátu, firma, ktorá je v područí lízingových spoločností, ktoré pri neplnení záväzkov môžu kedykoľvek(a právom) stiahnuť z obehu lokomotívy či vozne si priam prosí o to, aby sa jej konečne niekto pozorne, ale naozaj pozorne pozrel na zúbky!

Osobná doprava – má plniť úlohy súvisiace s mobilitou obyvateľstva pri zohľadnení sociálneho zdravia štátu. Náklady s tým spojené však majú mať objektívny ráz a musia byť zdokumentovateľné pri splnení aspoň základných štandardov. Pritom ak sa nemýlim je jedinou dopravou na ktorú má štát priamy dosah. Príďte sa niekedy previezť ranným rýchlikom z Košíc do Zvolena.

Dopravná infraštruktúra –je plne pod kontrolou štátu.

 

Pre mňa teda vyplýva záver : štát nemôže mať dlhy voči nákladnej doprave(iba ak nezaplatil za vlastnú prepravu), môže mať dlh voči osobnej preprave ak nevyplatil oprávnene uznané náklady a nemá dlhy voči dopravnej ceste, pretože ju takmer plne pokrýva(tu sa môže jednať iba o neuskutočnené plány).

 

 2. Rozdelenie majetku

Bolo prevedené účelne? Je naozaj potrebné prejsť si to ešte raz. Potrebuje dopravná cesta všetky budovy, koľaje atď.? Čo tak nový pohľad a prebytočným majetkom vyrovnať podlžnosti voči Cargu či ŽSSK.V čase keď to píšem sa hovorí o vyrovnaní sa medzi Cargom a Železničnou spoločnosťou. Podľa mňa tento ťah bude mať úspešnú dohru v štátnom rozpočte.

 

3. Normovanie

Každá činnosť snáď okrem výskumnej sa dá znormovať. Máme normy? Používame ich?

Myslím, že aj tu je cesta ako dokázať potrebu  a spotrebu nielen materiálu ale aj ľudskej práce.

 

4. Zamestnanci

Myslím, že všetkých irituje nekonečný rad a nekonečná potreba úradníkov. Atomizácia je super vec – zdôvodňuje potrebu takých ľudí aj keď výkonnosť a vitalita firmy klesajú. Administratívne budovy tak praskajú vo švíkoch.

 

5. Organizačné rozdelenie

Aj v tom je hektické obdobie. Vytvárajú sa nové scenáre. Je však ich zámerom niečo pozitívne zmeniť, alebo iba zakonzervovať daný stav – s novou tvárou?

 

Ako ale donútiť podniky, ktoré žijú z dotácii, aby siahli ku zmenám? Vždy sa nájde niekto(lobing, politické skupiny, podnikateľské skupiny, odbory), ktorý to z tých či oných dôvodov zastaví.

Ak sa však nepovie jednoznačne o čom železnica vlastne je celý národ sa bude k tomuto molochovi správať čoraz viac nepriateľsky aj keď niekedy neprávom.

Zakončím to s už použitou úvahou :

Myslím si, že firma, ktorá má prinášať peniaze a neprináša ich, firma, ktorá visí na krku štátu, firma, ktorá je v područí lízingových spoločností, ktoré pri neplnení záväzkov môžu kedykoľvek(a právom) stiahnuť z obehu lokomotívy či vozne si priam prosí o to, aby sa jej konečne niekto pozorne, ale naozaj pozorne pozrel na zúbky!

 

Avšak vrcholoví manažéri nemajú právo sa  vyhovárať – vedia do čoho idú a ak dostanú zelenú k uskutočneniu svojich ambícii i snov mali by sa tak aj správať. Ináč opäť raz pôjde iba o zmenu pre stranícku príslušnosť a nie pre vec.

 

Lebo aj človek z ulice vie zrušiť spoje a zvýšiť ceny, aj človek z ulice vie nastaviť dlaň a pýtať a pýtať.

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

turecko, zemetrasenie, tokat

Stred Turecka zasiahlo zemetrasenie. Poškodilo niekoľko budov

18.04.2024 20:03

Zatiaľ nie sú správy o úmrtiach alebo vážne zranených.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 4076x
Priemerná čítanosť článkov: 4076x

Autor blogu

Kategórie

Archív